Pozor, nákupy na eshopech se od ledna pro všechny změní. Advokát Matěna radí

Koupili jste nevhodný vánoční dárek a teď přemýšlíte, jestli jej můžete reklamovat? Máte vlastní eshop a tápete v nových nařízeních? Advokátní kancelář Marka Matěny v našem seriálu opět radí. Tentokrát se zaměříme na novinky v úpravě ochrany spotřebitele, které platí od 6. ledna 2023.

Přemýšlíte nad koupí dárku? Stejně jako další zákazníci se i vy podíváte nejdřív na recenze, a pak se rozhodnete, jestli na eshopu nakoupíte. Aby nedocházelo ke zveřejňování klamavých recenzí, nově bude muset prodejce informovat zákazníka o tom, zda a jak prodávající zajišťuje, aby zveřejněná recenze pocházela přímo od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně použil nebo si je zakoupil.

Jestliže se tedy prodejce rozhodne, že recenze chce ověřovat, musí na svém webu napsat nejen, že recenze jsou ověřené, ale uvést i způsob ověřování, například, že umožňuje recenzi vkládat pouze po předchozím přihlášení do uživatelského účtu nebo po předchozím uvedení čísla objednávky,“ popisuje novinku advokát Marek Matěna. „Platí to taky v případě, že prodávající recenze ověřovat chtít nebude, v tom případě musí jasně a srozumitelně uvést, že uvedené recenze nejsou ověřené,“ dodává.

A co prodejci hrozí, pokud pravidlo nedodrží? Nasnadě je pokuta až do výše 5 milionů korun. Spotřebitel také může odstoupit od smlouvy do 90 dnů od uzavření smlouvy nebo požadovat slevu kvůli porušení zákazu nekalých obchodních praktik.

Je sleva skutečná?

Prodejci dříve mnohdy počítali slevu z prodejní ceny zboží v době jeho uvedení na trh nebo si slevu vymýšleli. Nyní je tomu konec,“ vysvětluje pro Olomoucký Report Marek Matěna s tím, že prodejce musí u zlevněného zboží uvádět informace o nejnižší ceně výrobku, za kterou jej nabízel:

a) v době 30 dnů před poskytnutím slevy,

b) od okamžiku, kdy začal výrobek nabízet a prodávat, do okamžiku poskytnutí slevy, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů, nebo

c) v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, zvyšuje-li prodávající slevu z ceny postupně.

Mění se i tlačítka upozorňující na objednávku. „Do nynějška, když si kupující-spotřebitel objednával na eshopu zboží, klikl nejčastěji na tlačítko ,odeslat objednávku’. Teď ale toto prodejce na svém internetovém obchodě bude muset změnit,“ informuje advokát.

Cílem je jasně označit krok, kterým se nakupující zavazuje k platbě. Za každé z nedodržených pravidel nebo neoznačení tlačítka může prodejce dostat pokutu až do výše 5 milionů Kč.

Jak na reklamace a kdo má nárok na vrácení peněz?

Spotřebitel může vytknout vadu, která se na věci projeví v době dvou let od převzetí. Tedy spotřebitel reklamuje vadu, která byla na věci už v době převzetí, ale projevila se až později,“ vysvětluje právník Matěna.

Pokud ale zákazník objeví na výrobku vadu do jednoho roku od převzetí podle zákona se má za to, že věc už byla vadná při převzetí. „Prakticky to znamená, že jestliže spotřebitel věc reklamuje do jednoho roku od převzetí, bude ve výhodě, jelikož bude-li prodávající chtít reklamaci neuznat, bude muset právě on jakožto profesionál v případě sporu dokazovat, že věc vadná při převzetí nebyla,“ upozorňuje advokát.

A jak vyřídit reklamaci? I tady se způsob reklamace mění. Zákazník může žádat o opravu výrobku, nebo o dodání nového výrobku bez vady.


Kdo má nárok na přiměřenou slevu nebo odstoupení od smlouvy?

  1. vadu prodávající odmítne odstranit nebo ji neodstraní,
  2. se vada projeví opakovaně, 
  3. je vada podstatným porušením smlouvy,
  4. je z vašeho prohlášení nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.

Důležité taky je pro prodávajícího, že reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a spotřebitel o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě.

V případě porušení svých povinností prodávajícím, může spotřebitel odstoupit od smlouvy anebo požadovat přiměřenou slevu,“ vysvětluje právník. Zároveň podnikatelům doporučuje, aby nezapomněli na aktualizaci obchodních podmínek a reklamačních řádů. Tím se mohou vyhnout případným pokutám.

Pokud si není podnikatel jistý, že jsou jeho dokumenty v souladu s novým zákonem může kontaktovat advokátní kancelář Marka Matěny (telefon 736 265 241). Právníkův tým se o nové systémové změny postará.

Nebyla nalezena žádná pole.
Související články

Nejčtenější

Minimlékárna sbírá ocenění. Sýr Seničan nebo jogurt Hanáček táhnou

Zemědělské družstvo Senice na Hané se může pochlubit hned několika výrobky, které hrdě nesou označení Regionální potravina Olomouckého kraje nebo Výrobek Olomouckého kraje. Velkou...

Výskyt poruch autistického spektra zaznamenává strmý nárůst

Co je příčinou autismu? Jaké má příznaky a jaké jsou dnes možnosti diagnostiky?V roce 1975 trpěl autismem jeden z 5 000 lidí. V roce 1985 jeden...

Jaké je zabezpečení základních škol v Olomouci? Ředitelé instalují čipové systémy   

Je krátce před osmou hodinou ráno a do olomoucké Základní školy Zeyerova přichází s batohy na zádech stovky dětí. “Naší prvotní motivací bylo zpřehlednění a...

V začátcích jsem byla po vystoupení tři dny mimo, říká o bubenické show Ester...

Jak nastavit hranice pracovnímu nasazení? V čem je buben dynamický nástroj? Vítězka soutěže Objev roku Radia Haná Ester LC je muzikantka tělem i duší...

Nejnovější

Výskyt poruch autistického spektra zaznamenává strmý nárůst

Co je příčinou autismu? Jaké má příznaky a jaké jsou dnes možnosti diagnostiky?V roce 1975 trpěl autismem jeden z 5 000 lidí. V roce 1985 jeden...

Každý by si měl nechat oholit hlavu, říká holička ze Šemberovy ulice

Zapadlá ulice v centru Olomouce skrývá podniky, ale i řemeslo. Na jednom konci Šemberovy ulice stojí studio PROSTĚ holičství. Dveře otevírá holička v bílé...

Kdy jindy, než teď. Do dnů dobrovolnictví se zapojí na 40 organizací v kraji

Olomoucký kraj se letos poprvé zapojil do celostátní akce Dny dobrovolnictví. Ta se uskuteční od 25. do 28. dubna. Realizuje ji Maltézská pomoc ve...

Jaké je zabezpečení základních škol v Olomouci? Ředitelé instalují čipové systémy   

Je krátce před osmou hodinou ráno a do olomoucké Základní školy Zeyerova přichází s batohy na zádech stovky dětí. “Naší prvotní motivací bylo zpřehlednění a...

Komerční obsah

Výskyt poruch autistického spektra zaznamenává strmý nárůst

Co je příčinou autismu? Jaké má příznaky a jaké jsou dnes možnosti diagnostiky?V roce 1975 trpěl autismem jeden z 5 000 lidí. V roce 1985 jeden...

Každý by si měl nechat oholit hlavu, říká holička ze Šemberovy ulice

Zapadlá ulice v centru Olomouce skrývá podniky, ale i řemeslo. Na jednom konci Šemberovy ulice stojí studio PROSTĚ holičství. Dveře otevírá holička v bílé...

Jaké je zabezpečení základních škol v Olomouci? Ředitelé instalují čipové systémy   

Je krátce před osmou hodinou ráno a do olomoucké Základní školy Zeyerova přichází s batohy na zádech stovky dětí. “Naší prvotní motivací bylo zpřehlednění a...

Starají se o odpad už třicet let. KIWEK METAL se postupně rozrůstá

Jen málo vrakovišť a sběrných dvorů má v Olomouckém kraji tak širokou síť poboček a zároveň letité zkušenosti se zpracováním odpadů nebo ekologickou likvidací...